Kirjoitettu Jätä kommentti

Työmaa-aidat

Työmaa-aidat

Työmaa-aidat

Työmaa-aluerajaus alkoi yleistymään kovaa tahtia 70-luvulla. Silloin jo havahduttiin jossain määrin työmaan turvallisuuteen. Tietysti turvallisuusmääräykset ovat kehittyneet huimasti vasta 2000-luvulla. Ensimmäiset aluerajaukset järjestettiin yleensä kiinteistöpuomien avulla. Kiinteistöpuomi ei varsinaisesti ole tapa rajata työmaata, mutta se oli huomattava parannus tyhjään verrattuna. Kiinteistöpuomin huonot puolet ovat  huono näkyvyys varsinkin autolijoille, hankala suoraan ja selkeäasti asetteleminen ja mitään sanomaton törmäysturvallisuus. Hyvinä puolina kuitenkin olivat jokseenkin parempi näkyvyys ja selkeys työmaa-alueen rajoista. Tänä päivänä kiinteistöpuomi on harvakseltaan käytössä. Hyvät käyttökohteet kiiteistöpuomille ovat esim. väliaikaiset merkinnät kiinteistöjen piha-alueilla. Alapuolella kuva työmaasta, joka on rajattu kiinteistöpuomeilla.

Kiinteistöpuomi
Kiinteistöpuomit syvän kaivuukuopan ympärillä.

80-Luku

Työmaiden suojaus otti 80-luvulla huomattavan askeleen kohti nykypäivää. Kiinteistöpuomien aika alkoi väistyä ja suoja-aidat nousivat pikkuhiljaa uudeksi ja suosituimmaksi tavaksi rajata työmaa-alue. Tämä ei kuitenkaan tapahtunut kovin nopeasti, koka suuret rakennusyhtiöt olivat tottuneet kiinteistöpuomien käyttämiseen. Tämän lisäksi aluksi kustannukset ja asennusaika nousivat huomattavasti kiinteistöpuomin asentamiseen verrattuna. Kuitenkin vuosin kuluessa suuremmat rakennusyhtiöt alkoivat käyttämään suoja-aitaa pääsääntöisesti jokaisella työmaalla. Tämä johtui siitä, että työmaiden turvallisuusmääräykset alkoivat pikkuhiljaa kiristyä ja suuremmat rakennusliikkeet halusivat, että työmaat näyttävät mahdollisimman siisteiltä ulospäin. Suoja-aita kuittasi osan kiinteistöpuomin ongelmista, mutta ei kaikkia. Esimerkiksi suoja-aidan näkyvyys on huomattavasti parempi, kuin kiinteistöpuomin. Tämän lisäksi suoja-aita on mahdollista asentaa erittäin siistiksi aidaksi. Suoja-aitojen ongelmina voidaan pitää  hidasta asennusta ja luokatonta törmäyskestävyyttä. Siitä huolimatta suoja-aidat ovat vielä tänä päivänkin tietyntyyppisissä kohteissa käytössä ja ovat hyvä valinta. Suurin syy miksi suoja-aitaa tänä päivänäkin käytetään on yksinkertaisesti kustannus. Työmaa-aidat ovat huomattavasti hintavampia, mutta kohteissa, joissa minimaalinen rajaus riittää, suoja-aita on loistava vaihtoehto. Alapuolella kuvia 80-luvun loppupuolelta suomen ensimmäisistä Nordpel Oy:n toimittamista suoja-aidoista.

 

Suoja-aita
Suoja-aita käytössa ensimmäistä kertaa Tampereen keskustassa.

 

90-Luku

90-luvun alkupuolella suoja-aitojen käyttäminen väheni vuosi vuodelta. Työmaa-aidat ottivat nyt suuren hypyn kehityksessä. Markkinoille alkoi ilmestymään ensimmäisiä teräsaitaelementtejä. Teräsaidat poistavat käytännössä kaikki puutteet, mitä suoja-aidoissa oli. Eli teräsaidat ovat erittäin kestäviä ja nopeita asentaa. Tämän lisäksi niiden käyttömahdollisuudet ovat lähes rajattomat. 90-luvun alkupuolella teräsaitojen käyttö ei lähtenyt kuitenkaan räjähdysmäisesti käyntiin. Syynä siihen oli korkea hintataso, pitkät toimitusajat ja suuri epäilys aidan kestävyyden osalta. Kuitenkin muutaman vuoden kuluessa epäilykset teräsaitojen kestämisen suhteen katosivat. Kaikki olivat vakuuttuneita siitä, että teräsaidat ovat paras mahdollinnen ratkaisu alue-rajauksiin. Tästä johtuen kysyntä kasvoi lopulta nopeasti. Valmistusmenetelmät eivät olleet kuitenkaan heti sillä tasolla, että valmistajat olisivat pystyneet vastaamaan kysynnän tarpeisiin. Aitavalmistajat alkoivat etsiä nopeita ratkaisuja hitsausrobottien parista. Robotiikka oli tuttua maailmalla jo autojen valmistuspuolelta, joten ongelmat ratkesivat nopeasti. Teräsaidat vakiinnuttivat 2000-luvun vaihteessa paikkansa käytännössä ainoana “oikeana” tapana rajata työmaa. Sen ansiosta jakelijat uskalsivat otta suuriakin määriä teräsaitoja varastoon, mikä lyhensi toimitusajat noin 2-5 arkipäivään. Tämä helpotti suuresti varsinkin pienempien urakoitsijoiden toimimista. Alapuolella kuva NordPro Eco teräsaidoista.

NordPro Eco työmaa-aidat
NordPro Eco työmaa-aidat Pirkkalassa

 

Nykyhetki

Vaikka työmaa-aidat ovat kehittyneet huimasti, niin jatkuvasti markkinoille tulee uusia innovaatioita. Teräsaitojen ainoa huonopuoli tulee esiin törmäystilanteissa. Tienvarsilla käytettävät betonikaiteet eivät ole loppupeleissä hyvännäköisiä ja ennen kaikkea kustannustehokkaita. Nord CombiWall on uusi rakennusliikkeiden hittituote, joka vetää vertojaan 90-luvulla nopeaan suosioon kasvaneille teräsaidoille. Nord CombiWall ratkaisee palapelin viimeisenkin palan, eli törmäysturvallisuuden, kustannustehokkuuden ja siistin ulkoasun. Nord Combiwall on Nordpel Oy:n yksinoikeudella myymä tuote. Suuri kysymys kuuluukin, mikä on Nord CombiWall? Lyhykäisyydessään se on valmiiksi raudoitettu muovimuotti, minkä värin yritys voi valita jopa yli 20:stä eri värivaihtoehdosta. Tyhjänän Nord CombiWall painaa ainoastaan 65 kg. Kuljetuskustannukset putoavat huimasti. Yhteen rekkaan mahtuu 65 kpl Nord CombiWall elementtiä, eli yhdellä rakkakuormalla saadaan 155 metriä raskasta 1850 kg painavaa betonikaidetta. Myös paikalleen asennus on huomattavasti helpompi ja nopeampi. Kaksi työmiestä pystävät käsin nostamaan tyhjät elementit paikoilleen  ja liittämään ne toisiinsa. Tämän jälkeen betoniauton kuljettaja täyttää valmiiksi paikallaan olevat elementit.

Betoni tunnetaan kovana, mutta ajan saatossa hauraana materiaalina. Varsinkin kuljetustilanteissa aiheutuvat kolhut saavat betonin lohkeilemaan, jonka seurauksena kaiteet ovat visuaalisesti hirvittävän näköisiä. Nord Combiwallin muovikuori suojaa betonia lohkeamiselta ja lohkeamistilanteessa betonipala pysyy tiukasti muotin sisällä. Näin ollen visuaalisestikin elementti pysyy erittäin pitkään hyvässä kunnossa. Nord Combiwalliin on mahdollista asentaa päälle matala teräsaitaelementti.  Näin ollen korkeudeksi saadaan yelisesti tavoiteltu 2 metriä. Nord Combiwaallista on tulossa vedällä täytettvä versio.Lisää Nord CombiWallista löydät tästä. Alapuolella YIT:n työmaalta kuva, missä Nord Combiwall + teräsaita yhdistelmä on käytössä.

Nord CombiWall + Nord-1 Yhdistelmä.
YIT:n työmaalta otettu kuva. Kuvassa Raskassuoja + matala teräsaita yhdistelmä.

 

Vastaa