Kirjoitettu Jätä kommentti

Työmaa-aita paketit

Työmaa-aita paketti

Aitakauppiaan työmaa-aita paketit

 

Aitakauppias on lanseerannut uudet työmaa-aita paketit! Sivumme päivittyvät huimaa tahtia ja lisäämme uusia tuotteita jatkuvasti. Tässä artikkelissa kerrotaan lyhyesti työmaa-aita paketeista.

 

Helppoutta työmaalle

Työmaa-aita paketti mahdollistaa äärimmäisen nopean ja helpon tavan tilata oikea määrä aitaustarvikkeita työmaalle kustannustehokkaasti. Pakettitarjoukset tulevat olemaan jatkossa iso-osa tuotevalikoimaamme. Pakettien luomisen ajatus piilee helppouden ja kustannustehokkuuden saralla. Asiakkaan tarvitsee ainoastaan tietää montako metriä tarvitsee aitaa. Paketit on luokiteltu metrien mukaan. Näin ollen on helppo tilata esimerkiksi 70-metriä aitaa sisältävä paketti, jotka pitää sisällään kaikki tarvittavat pystytys tarvikkeet. Kustannustehokkuus muodostuu siitä, että määrät ovat hieman suuremmat ja pystytään laskemaan tarkkaan jokaisen tuotteen hinta, ottaen huomioon rahdista aiheutuvat kustannukset.

 

Juuri sinulle oikea paketti

Aluerajauksia suunniteltaessa enään tarvitsee ottaa huomioon tarvittavat määrät ja haluaako ostaa hintaa vai laatua. Löydät kokonaisen artikkelin valintaan vaikuttavista tekijöistä tästä. Tämän päätettyä on helppo valita toinen tarjoamistamme paketeista. Pääset tarkastelemaanvaihtoehdot tästä linkistä.

Pakettitarjoukset

Kirjoitettu Jätä kommentti

Työmaa-aita osto-opas

Työmaa-aita teline

Työmaa-aita osto-opas

Tässä artikkelissa käsitellään työmaa-aitojen ostamisessa huomioon otettavia asioita. Tämän artikkelin luettuasi, onnistut varmasti valitsemaan juuri sinun käyttötarkoitukseen sopivat työmaa-aidat. Valitsemalla juuri oikean aitatyypin säästät varmasti huomattavan summan rahaa.

 

Kartoitus

Ensimmäiseksi on hyvä kartoittaa maasto / paikka, minne työmaa-aidat tulevaisuudessa pystytetään. Maaston muodoilla on suuri vaikuttava tekijä aitoja pystyttäessä. Hyvä nyrkkisääntö on, että mitä tasaisempi alusta, sen helpompi on pystytystyö ja parempi lopputulos. Aina ei voi kuitenkaan maastoon määräänsä enempää vaikuttaa, mutta maa on kuitenkin hyvä tasoittaa vähintään betonijalustojen alta. Näin saadaan aidat siististi suoraan. Tämänkaltaisissa tilanteissa aitatarvikkeista löytyy lisä-apua. Aitatarvikkeiden tarkoitus on lisätä työmaa-aitojen käyttömahdollisuuksia. Esimerkkinä epätasaisessa maastossa suositellaan vinotuentaa. Vinotuennalla saadaan aidat entisestään vankemmiksi. Vinotuenta on myös ”pakollinen”, mikäli aitoihin kiinnitetään näkösuojaverkko / mainosbanderolli. Vaikka myymämme näkösuojaverkko on tuulen läpäisevä, tuulikuorma nousee silti merkittävästi.

 

Työmaa-aidan valitseminen

Työmaa-aidan valitseminen on loppupeleissä hyvin yksinkertainen prosessi ja ”väärä” valinta saattaa tulla pitkässä juoksussa hyvinkin kalliiksi. Hankintaa pohtiessa on hyvä miettiä mihin kategoriaan haluaa kuulua. Kategoriat on helppo jakaa kolmeen osa-alueeseen. Ensimmäisenä on yksinkertaisesti hinta. Hintaa on hyvä ostaa, kun aidat tulevat ainoastaan yhteen kohteeseen ja niille ei ole jatko käyttöä. Halpa hinta kategoriaan kuuluvat työmaa-aidat ovat rakenteellisesti kevyempiä. Näin ollen aidat ovat herkempiä rikkoutumiselle. Jokainen ymmärtää maalaisjärjellä, että halpa on harvoin laadukkain ja kestävin vaihtoehto.  Toinen kategoria on puoliksi hinta ja puoliksi laatu. Tähän kategoriaan kuuluu aidat, jotka on suunniteltu kestämään muutaman työmaan, kuljetuksen ja varastoinnin rasituksen. Tämän kategorian aidat painavat hieman enemmän, kuin halvimman kategorian aidat. Tämä tarkoittaa sitä, että aitojen valmistuksessa on käytetty enemmän materiaalia ja näin ollen aidat ovat kestävämpiä. Kolmas kategoria on laatu. Tähän kategoriaan kuuluvat aidat ovat vuokraamojen, suurien rakennusliikkeiden ja esim. koiratarhanomistajien rakastamia. Tämä johtuu yksinkertaisesti siitä, että tämän kategorian aidat oikeasti kestävät kunnolla käytössä. Laadukkaista aidoista joutuu monesti maksamaan enemmän, mutta mikäli tiedossa on useita työmaita, tai aidat tulevat esim. koiratarhan aitaukseksi. Ne maksavat itsensä varmasti takaisin.

 

Aitatarvikkeiden valitseminen

Aitatarvikkeet valitaan maaston, aitatyypin ja määrien pohjalta. Ns. pakolliset aitatarvikkeet ovat, jalustat ja kiinnikkeet. Ilman näitä kahta, työmaa-aita ei pysy pystyssä. Monesti ajatellaan, että pelkät jalustat riittävät, mutta ilman kiinnikkeitä aidat eivät pysy siistinä rivinä ja repsottavat eri suuntiin. Työmaa-aitoja käytettäessä mahdollisuuksia on monia, ja muilla aitatarvikkeilla pystytään toteuttamaan monia eri variaatioita. Esim. kaupastamme löytyy henkilö- ja ajoneuvoportti, sekä liukuportti. Näillä menetelmillä pystytään luomaan juuri oikeanlainen kulkuaukko, mihin tahansa kohtaan aitariviä. Tämän lisäksi työmaa-aidoissa käytetään usein näkösuojaverkko ja vinotuki yhdistelmää.

 

Oikea käyttäminen

Työmaa-aita on loppupeleissä kuitenkin suunniteltu aluerajauksiin. Näin ollen suurin riskitekijä särkymiselle on vääränlainen käsittely ja varastointi. Noin 95% rikkoutuneista aidoista särkyy näissä kahdessa tilanteessa. Työmaa-aita / aidat on hyvä kuljettaa aina yhdessä nipussa, esim. liinoilla toisiinsa kiinnitettynä. Näin yksittäiset työmaa-aita elementit eivät koe liian suurta rasitusta kuljetusauton kiihdyttäessä ja jarruttaessa. Varastoinnissa aidat on hyvä pitää myös yhdessä nipussa. Kuitenkin suurin syy, miksi työmaa-aita rikkoutuu on, että sitä ei ole kuljetettu/varastoitu pystyasennossa ja sen päälle on lastattu tavaraa. Työmaa-aita on pidettävä pystyasennossa aina kuin mahdollista. Tärkein kaikista on kuitenkin päälle lastaus kielto. Mikäli vältät näitä seikkoja, työmaa-aidat kestävät varmasti useita kertoja pidempän. Paras tapa pitää työmaa-aidat ehjänä, on hankkia aitateline kuljetusta ja varastointia varten.

Työmaa-aita teline
Työmaa-aita teline
Kirjoitettu Jätä kommentti

Työmaa-aidat

Työmaa-aidat

Työmaa-aidat

Työmaa-aluerajaus alkoi yleistymään kovaa tahtia 70-luvulla. Silloin jo havahduttiin jossain määrin työmaan turvallisuuteen. Tietysti turvallisuusmääräykset ovat kehittyneet huimasti vasta 2000-luvulla. Ensimmäiset aluerajaukset järjestettiin yleensä kiinteistöpuomien avulla. Kiinteistöpuomi ei varsinaisesti ole tapa rajata työmaata, mutta se oli huomattava parannus tyhjään verrattuna. Kiinteistöpuomin huonot puolet ovat  huono näkyvyys varsinkin autolijoille, hankala suoraan ja selkeäasti asetteleminen ja mitään sanomaton törmäysturvallisuus. Hyvinä puolina kuitenkin olivat jokseenkin parempi näkyvyys ja selkeys työmaa-alueen rajoista. Tänä päivänä kiinteistöpuomi on harvakseltaan käytössä. Hyvät käyttökohteet kiiteistöpuomille ovat esim. väliaikaiset merkinnät kiinteistöjen piha-alueilla. Alapuolella kuva työmaasta, joka on rajattu kiinteistöpuomeilla.

Kiinteistöpuomi
Kiinteistöpuomit syvän kaivuukuopan ympärillä.

80-Luku

Työmaiden suojaus otti 80-luvulla huomattavan askeleen kohti nykypäivää. Kiinteistöpuomien aika alkoi väistyä ja suoja-aidat nousivat pikkuhiljaa uudeksi ja suosituimmaksi tavaksi rajata työmaa-alue. Tämä ei kuitenkaan tapahtunut kovin nopeasti, koka suuret rakennusyhtiöt olivat tottuneet kiinteistöpuomien käyttämiseen. Tämän lisäksi aluksi kustannukset ja asennusaika nousivat huomattavasti kiinteistöpuomin asentamiseen verrattuna. Kuitenkin vuosin kuluessa suuremmat rakennusyhtiöt alkoivat käyttämään suoja-aitaa pääsääntöisesti jokaisella työmaalla. Tämä johtui siitä, että työmaiden turvallisuusmääräykset alkoivat pikkuhiljaa kiristyä ja suuremmat rakennusliikkeet halusivat, että työmaat näyttävät mahdollisimman siisteiltä ulospäin. Suoja-aita kuittasi osan kiinteistöpuomin ongelmista, mutta ei kaikkia. Esimerkiksi suoja-aidan näkyvyys on huomattavasti parempi, kuin kiinteistöpuomin. Tämän lisäksi suoja-aita on mahdollista asentaa erittäin siistiksi aidaksi. Suoja-aitojen ongelmina voidaan pitää  hidasta asennusta ja luokatonta törmäyskestävyyttä. Siitä huolimatta suoja-aidat ovat vielä tänä päivänkin tietyntyyppisissä kohteissa käytössä ja ovat hyvä valinta. Suurin syy miksi suoja-aitaa tänä päivänäkin käytetään on yksinkertaisesti kustannus. Työmaa-aidat ovat huomattavasti hintavampia, mutta kohteissa, joissa minimaalinen rajaus riittää, suoja-aita on loistava vaihtoehto. Alapuolella kuvia 80-luvun loppupuolelta suomen ensimmäisistä Nordpel Oy:n toimittamista suoja-aidoista.

 

Suoja-aita
Suoja-aita käytössa ensimmäistä kertaa Tampereen keskustassa.

 

90-Luku

90-luvun alkupuolella suoja-aitojen käyttäminen väheni vuosi vuodelta. Työmaa-aidat ottivat nyt suuren hypyn kehityksessä. Markkinoille alkoi ilmestymään ensimmäisiä teräsaitaelementtejä. Teräsaidat poistavat käytännössä kaikki puutteet, mitä suoja-aidoissa oli. Eli teräsaidat ovat erittäin kestäviä ja nopeita asentaa. Tämän lisäksi niiden käyttömahdollisuudet ovat lähes rajattomat. 90-luvun alkupuolella teräsaitojen käyttö ei lähtenyt kuitenkaan räjähdysmäisesti käyntiin. Syynä siihen oli korkea hintataso, pitkät toimitusajat ja suuri epäilys aidan kestävyyden osalta. Kuitenkin muutaman vuoden kuluessa epäilykset teräsaitojen kestämisen suhteen katosivat. Kaikki olivat vakuuttuneita siitä, että teräsaidat ovat paras mahdollinnen ratkaisu alue-rajauksiin. Tästä johtuen kysyntä kasvoi lopulta nopeasti. Valmistusmenetelmät eivät olleet kuitenkaan heti sillä tasolla, että valmistajat olisivat pystyneet vastaamaan kysynnän tarpeisiin. Aitavalmistajat alkoivat etsiä nopeita ratkaisuja hitsausrobottien parista. Robotiikka oli tuttua maailmalla jo autojen valmistuspuolelta, joten ongelmat ratkesivat nopeasti. Teräsaidat vakiinnuttivat 2000-luvun vaihteessa paikkansa käytännössä ainoana “oikeana” tapana rajata työmaa. Sen ansiosta jakelijat uskalsivat otta suuriakin määriä teräsaitoja varastoon, mikä lyhensi toimitusajat noin 2-5 arkipäivään. Tämä helpotti suuresti varsinkin pienempien urakoitsijoiden toimimista. Alapuolella kuva NordPro Eco teräsaidoista.

NordPro Eco työmaa-aidat
NordPro Eco työmaa-aidat Pirkkalassa

 

Nykyhetki

Vaikka työmaa-aidat ovat kehittyneet huimasti, niin jatkuvasti markkinoille tulee uusia innovaatioita. Teräsaitojen ainoa huonopuoli tulee esiin törmäystilanteissa. Tienvarsilla käytettävät betonikaiteet eivät ole loppupeleissä hyvännäköisiä ja ennen kaikkea kustannustehokkaita. Nord CombiWall on uusi rakennusliikkeiden hittituote, joka vetää vertojaan 90-luvulla nopeaan suosioon kasvaneille teräsaidoille. Nord CombiWall ratkaisee palapelin viimeisenkin palan, eli törmäysturvallisuuden, kustannustehokkuuden ja siistin ulkoasun. Nord Combiwall on Nordpel Oy:n yksinoikeudella myymä tuote. Suuri kysymys kuuluukin, mikä on Nord CombiWall? Lyhykäisyydessään se on valmiiksi raudoitettu muovimuotti, minkä värin yritys voi valita jopa yli 20:stä eri värivaihtoehdosta. Tyhjänän Nord CombiWall painaa ainoastaan 65 kg. Kuljetuskustannukset putoavat huimasti. Yhteen rekkaan mahtuu 65 kpl Nord CombiWall elementtiä, eli yhdellä rakkakuormalla saadaan 155 metriä raskasta 1850 kg painavaa betonikaidetta. Myös paikalleen asennus on huomattavasti helpompi ja nopeampi. Kaksi työmiestä pystävät käsin nostamaan tyhjät elementit paikoilleen  ja liittämään ne toisiinsa. Tämän jälkeen betoniauton kuljettaja täyttää valmiiksi paikallaan olevat elementit.

Betoni tunnetaan kovana, mutta ajan saatossa hauraana materiaalina. Varsinkin kuljetustilanteissa aiheutuvat kolhut saavat betonin lohkeilemaan, jonka seurauksena kaiteet ovat visuaalisesti hirvittävän näköisiä. Nord Combiwallin muovikuori suojaa betonia lohkeamiselta ja lohkeamistilanteessa betonipala pysyy tiukasti muotin sisällä. Näin ollen visuaalisestikin elementti pysyy erittäin pitkään hyvässä kunnossa. Nord Combiwalliin on mahdollista asentaa päälle matala teräsaitaelementti.  Näin ollen korkeudeksi saadaan yelisesti tavoiteltu 2 metriä. Nord Combiwaallista on tulossa vedällä täytettvä versio.Lisää Nord CombiWallista löydät tästä. Alapuolella YIT:n työmaalta kuva, missä Nord Combiwall + teräsaita yhdistelmä on käytössä.

Nord CombiWall + Nord-1 Yhdistelmä.
YIT:n työmaalta otettu kuva. Kuvassa Raskassuoja + matala teräsaita yhdistelmä.